Copywriting – freelance czy etat?

Wielu początkujących copywriterów zastanawia się, jaką formę pracy dla siebie wybrać. Choć freelance kusi elastycznymi godzinami pracy i większą swobodą działania, etat daje stabilność finansową. Jakie wady i zalety mają obie formy pracy?

FREELANCE – praca w ciągłej podróży?

Freelancer to osoba, która pracuje zdalnie. Często jest sama dla siebie szefem. Ten tryb pracy wymaga jednak sporej ilości zaangażowania oraz determinacji. Możemy oczywiście pracować podróżując czy leżakując w ogrodzie. Musimy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach.

  1. Zlecenia same się nie znajdą.
  2. Marketing to przyjaciel naszego portfela.
  3. Dystans, dystans, dystans.
  4. Budzik to rzecz święta.
  5. W pidżamie też możemy otworzyć drzwi kurierowi.
  6. Poczta pantoflowa jest ważniejsza od Poczty Polskiej.

Niejeden grafik czy programista pracuje zdalnie. Copywriterów zarabiających na życie w ten sposób również jest sporo. Należy jednak wziąć pod uwagę to, że nie każdemu pisany jest ten tryb życia. Freelance wymaga większego zaangażowania niż praca na etacie. Często sami musimy szukać zleceń, nie mamy więc zapewnionej stabilności finansowej.

Zalety pracy zdalnej:

  • pracujemy w dowolnym czasie;
  • nie musimy „wyglądać”;
  • sami jesteśmy dla siebie szefem;
  • brak kontaktu z ludźmi (może to być również wada);
  • możemy pracować z dowolnego miejsca;
  • sami wyznaczamy sobie przerwy i czas urlopu;
  • pracując z domu jedzenie mamy zawsze pod ręką;
  • bardzo atrakcyjne wynagrodzenie przy niektórych projektach;
  • możemy wyskoczyć w trakcie pracy załatwić prywatne sprawy.

Wady pracy zdalnej:

  • często sami musimy szukać zleceń;
  • osoby „będące na swoim” pracują zwykle przez 7 dni w tygodniu;
  • praca zdalna może sprawić, że przestaniemy dbać o swój wizerunek (w końcu nikt nie widzi jak wyglądamy);
  • awaria internetu = brak zarobku;
  • brak organizacji i szefa nad głową może przełożyć się na brak efektów;
  • jeśli lubimy długo spać, nasz dzień będzie nieproduktywny;
  • elastyczny czas pracy często przekłada się na włączanie kolejnych drzemek;
  • niestabilność finansowa/ brak imprez integracyjnych;
  • brak kontaktu z ludźmi;
  • bycie zdanym na pocztę pantoflową;
  • możliwość trafienia na oszusta;
  • obowiązek kontaktu z klientem (może być to problematyczne w przypadku introwertyków).
Copywriting – freelance czy etat?

Praca na etacie – praca marzeń

Kończąc studia zwykle marzymy o wielkiej karierze. Najlepiej w korporacji, bo ileż można wlewać benzynę do baków na stacji benzynowej. Dziwimy się gdy słyszymy, że korporacja zabija w człowieku wszystko to, co najcenniejsze. Zainteresowanie światem, poczucie humoru, wrażliwość. Dlaczego więc tak wiele osób marzy o pracy w przeszklonym openspace’ie na trzynastym piętrze?

Copywriter pracujący w agencji może liczyć na towarzystwo osób trzecich, ale i stabilne zatrudnienie. Co więcej, korporacja pozwala wspinać się po szczeblach kariery. Nie szkodzi, że po 10 latach walki o lepszy stołek siwiejemy. Korpo to prestiż. Jakie jeszcze plusy daje praca copywritera na etacie?

Zalety pracy copywritera na etacie:

  • otrzymujemy z góry zlecenia;
  • stabilność finansowa (comiesięczne wynagrodzenie, premie, nagrody);
  • hektolitry darmowej kawy;
  • karta MutiSport i inne udogodnienia;
  • często elastyczne godziny pracy;
  • towarzystwo/imprezy integracyjne/wyjazdy;
  • awarie sprzętu naprawia firma;
  • często możemy ubiegać się o sprzęt potrzebny nam do pracy (wybrany komputer, telefon, a nawet samochód;
  • praca od poniedziałku do piątku;
  • wspólne jedzenie posiłków;
  • pomoc osób trzecich, zwykle bardziej doświadczonych;
  • etat = konkretna pozycja w CV;
  • opieka medyczna/składki ZUS;
  • płatny urlop;
  • możliwość awansu;
  • motywacja do „wyglądania lepiej, atrakcyjnej”;
  • możliwość poznawania nowych ludzi i nawiązywania kontaktów w innych działach/branżach;
  • różne formy współpracy.

Wady pracy etatowej:

  • stałe godziny pracy;
  • kontrola pracy przez przełożonych;
  • obowiązek kontaktu z ludźmi (nie każdy lubi towarzystwo osób trzecich);
  • open space;
  • jeśli zapomnimy jedzenia jesteśmy skazani na tzw. „Pana Kanapkę”;
  • nadgodziny często narzucane przez szefa;
  • awans = kilka lat mozolnej pracy;
  • nie zawsze możemy „wyskoczyć coś załatwić”;
  • przerwa na posiłek o wyznaczonej porze;
  • określony dress code (w przypadku copywriterów jest on coraz mniej ważny).

To, na jaką formę pracy się zdecydujemy, powinno zależeć od naszych preferencji, a także finansowych możliwości. Jeśli zależy nam na stałym źródle gotówki, powinniśmy wybrać etat. Gdy możemy pozwolić sobie na większą swobodę, warto spróbować pracy jako freelancer. Pamiętajmy jednak o zaangażowaniu, które w tej formie pracy jest kluczowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *