Zasady dobrej współpracy online

Coraz popularniejszą formą pracy jest freelance. Choć ma on mniej zalet, niż praca na etacie, decyduje się na niego spory odsetek osób. Praca w sieci wydaje się być prosta. Może być jednak nieprzyjemna szczególnie, gdy trafi się na upierdliwego klienta. Stojąc po drugiej stronie komplikacje mogą dotyczyć np. otrzymania usługi długo po wyznaczonym w umowie czasie. Co jeśli umowy w ogóle nam nie zaproponowano?

Decydując się na współpracę online warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:

1.Współpracuj tylko z rzetelną i sprawdzoną osobą/firmą

To zasada nadrzędna. Jeśli przyjmiemy zlecenie od osoby, którą znamy, współpraca w praktyce będzie łatwa. Szybki kontakt, równie szybkie omówienie warunków działania sprawią, że praca dla klienta będzie przyjemna. Kontrahent nie musi być naszym znajomym (takie współprace bywają też trudne). Wystarczy, że dokładnie zbadamy wiarygodność firmy, z której usług chcemy skorzystać. Jako usługodawcy pamiętajmy, aby najpierw szczegółowo omówić warunki działania, następnie wykonać pracę.

2. Uwzględnij dodatkowy czas na wykonania zadania

Nic tak nie denerwuje człowieka jak wieczne deadline’y czy magiczny skrót ASAP. Wyraża on więcej niż tysiąc słów. Jeśli pracujemy na swoim, terminy grają drugorzędną rolę. To my decydujemy, w jakim czasie wykonamy dane zlecenie. Pamiętajmy, aby dać sobie dodatkowy czas na realizację pracy. Jesteśmy tylko ludźmi, po których chodzą wypadki. Dzięki dwóm lub trzem dodatkowym dniom przeznaczonym na pracę żaden poślizg nam nie straszny. Tym sposobem unikniemy maili z zapytaniem „Daleko jeszcze?”.

3. Wystawiaj faktury, podpisuj umowy

Choć dla wielu to zbędna papierologia, dokumenty często ratują życie. Szczególnie wtedy, gdy usługodawca nie wywiązał się z wcześniej ustalonych warunków. Na podstawie umowy możemy domagać się realizacji określonego zadania. Gdy wykonujemy je my, mamy podstawę do tego, aby żądać niewypłaconego dotąd wynagrodzenia.

4. Zawrzyj w umowie wszelkie warunki współpracy

Dotyczy to zarówno usługodawcy, jak i usługobiorcy. Oboje powinni negocjować warunki zawarte w dokumentach. Co więcej, powinni to robić na swoją korzyść. Musimy jednak pamiętać o pewnej złotej zasadzie „Nie można mieć w życiu wszystkiego”. Czasem należy pójść na ustępstwa szczególnie, jeśli to ciekawa dla naszego CV współpraca. Wszelkie jej warunki powinny znaleźć się na papierze nawet, jeśli mowa o ilości darmowych poprawek czy dodatkowych płatnościach.

5. Utrzymuj stały kontakt z klientem/usługodawcą

Nic tak nie denerwuje, jak brak kontaktu z naszym kontrahentem. W głowie pojawiają się pytania:

  • Czy to koniec współpracy?
  • Czy właśnie zostaliśmy oszukani?
  • Czyżby nasze warunki były niekorzystne dla drugiej strony?
  • Użyliśmy niepoprawnego słownictwa?
  • Obraziliśmy rozmówcę?
  • Klient nie chce już korzystać z naszych usług?
  • Pomyliliśmy adres mailowy?

Warto zadbać o to, aby zarówno usługodawca, jak i klient czuli się pewnie. Co to znaczy? Aby byli świadomi, że współpraca z nimi jest aktualna, a ustalone wcześniej warunki zostaną spełnione. Nie należy oczywiście wypisywać kilkunastu maili czy SMSów dziennie pytając o tę samą rzecz. Każdy poza pracą ma swoje życie, a czasem nawet problemy. Każdy ma też weekend (przynajmniej w teorii), a także urlop. Ten mimo wszystko warto wykorzystać na kumulację wspomnień.

6. Polecaj kontrahenta

Jeśli współpraca z drugą osobą okazała się być owocna, warto polecić naszego kontrahenta. Po pierwsze sprawi to, że więź z nim zostanie zacieśniona. Istnieje więc szansa na kolejną współpracę. Po drugie – poczta pantoflowa to najlepszy sposób na dotarcie do nowych klientów. Ci najchętniej przybywają z polecenia. Jeśli decydujemy się na skorzystanie z danej usługi, najczęściej również sięgamy po te, które są sprawdzone i polecone przez bliskich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *