Ile zarabia copywriter i co na to wpływa?

Niejeden z nas zastanawiał się kiedyś, ile zarabia copywriter. Jego wynagrodzenie zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest rodzaj zlecenia. Na jego koszt ma również wpływ czas realizacji. Stawki za pracę copywritera rozpoczynają się od kilku złotych w przeliczeniu na znaki ze spacjami. Jakie inne formy rozliczenia stosują copywriterzy?

Zarobki copywritera – ile wynoszą?

Copywriting to zawód, który można wykonywać zarówno pracując na etacie, jak i będąc freelancerem. Obie formy działalności mają swoje plusy i minusy, o których pisaliśmy. Warto wziąć pod uwagę fakt, że etat gwarantuje nam (w teorii) stałe wynagrodzenie. Tutaj zarobki copywritera kształtują się następująco: stażysta może liczyć na wypłatę w wysokości od 800 zł do nawet 2 000 zł. Stawki podane są w netto. Bardzo podobnie zarobi osoba, która rozpoczyna dopiero pracę na stanowisku copywritera. Może ona liczyć na wypłatę rzędu 2 000 zł.

Pamiętajmy, że wynagrodzenie copywritera będzie inne w poszczególnych miastach. Specjaliści tworzący profesjonalne i merytoryczne treści, spełniające jednocześnie zasady SEO, mogą zarobić nawet 10 000 zł netto miesięcznie.

Zupełnie inaczej wyglądają zarobki copywritera – freelancera. Ten często negocjuje stawki tak, aby zarobić, a jednocześnie nie stracić klienta. Wolny strzelec może danego miesiąca nie zarobić nic. Może też zgarnąć więcej pieniędzy, niż etatowiec. Twórca treści, który nie od wczoraj działa na rynku, może zyskać za artykuł ok. 100 zł. Wyjadacze branży biorą za swoje dzieło nawet kilkaset zł, z kolei początkujący jedynie kilkadziesiąt.

Od czego zależy to, ile zarabia copywriter?

Trudno jednoznacznie określić, ile zarabia copywriter. Jego wynagrodzenie będzie zależało od kilku czynników. Co wpływa na zarobki copywritera?

  • rodzaj zlecenia – im jest ono trudniejsze i bardziej czasochłonne, tym więcej będzie kosztowało. Napisanie artykułu specjalistycznego zajmie więcej czasu niż precle i artykuły zapleczowe. Teksty merytoryczne wymagają dokładnego researchu, zestawienia posiadanej wiedzy na dany temat z informacjami pochodzącymi z rzetelnych źródeł.
  • doświadczenie i pozycja na rynku – im większe mamy doświadczenie, tym większa szansa, że nasze teksty są naprawdę dobre. Zweryfikować to może ilość klientów, ich opinie oraz polecenia. Jeśli na rynku copywriterskim nie jesteśmy już szarą myszką, możemy zacząć się cenić adekwatnie do wykonanej pracy. Często nie jest to możliwe na początku naszej pisarskiej kariery.
  • czas realizacji zlecenia – zdarza się, że klient chce tekst „na już”. Co, jeśli w swoim kalendarzu mamy zaplanowaną pracę na co najmniej dwa tygodnie? Jeśli jest szansa na lukę (zaleca się do rzeczywistego czasu realizacji zlecenia doliczyć kilka dni na sytuacje awaryjne), przyjmij zlecenie i podnieś jego cenę. Priorytet powinien być droższy niż artykuł pisany według utworzonej przez klientów kolejki.

Formy rozliczenia stosowane w copywritingu

Nie należy zapominać, że nie tylko powyższe elementy wpływają na to, ile zarabiają copywriterzy. Stawki kształtowane są również przez formy rozliczenia. Najpopularniejsza z nich to znaki ze spacjami (zzs). Copywriterzy za 1000 zzs biorą od 3 zł do nawet 200 zł. Wszystko zależy od umiejętności copywritera, pozycji marki na rynku czy rodzaju zlecenia.

Inną formą rozliczenia pracy copywritera jest wycena całego zlecenia. Aby zrobić to poprawnie, należy wziąć pod uwagę trudność zadania, czas potrzebny na jego wykonanie (nie zapominając o researchu) czy ważność danego klienta dla naszego portfolio. Zdarza się, że dana współpraca jest na tyle korzystna dla naszego CV, że nie warto jej tracić wyceniając zlecenie tak, jakbyśmy pozjadali wszelkie rozumy.

Najrzadziej spotyka się rozliczenie godzinowe. Stosują je copywriterzy, których w trakcie pracy nie kusi Youtube czy Facebook. Za godzinę pracy twórca tekstów weźmie od 50 zł wzwyż. Pamiętajmy, że klientowi trudno jest zweryfikować rzeczywisty czas naszej pracy. Ta forma współdziałania wymaga zaufania, dlatego początkujący copywriterzy oferując ją, mogą mieć trudności ze znalezieniem kontrahentów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *