Rodzaje copywritingu – jakie teksty tworzą copywriterzy?

Copywriter to osoba odpowiedzialna za twórcze pisanie. Nie zawsze jest ona po studiach polonistycznych, dziennikarskich czy politologicznych. Potrafi jednak wskazać na podstawowe rodzaje copywritingu. Warto zaznaczyć, że nie każdy copywriter czuje się dobrze w tworzeniu różnorakich treści. Jako, że obecnie rodzajów copywritingu wyróżnia się całkiem sporo, warto je wszystkie poznać. Dzięki temu zaczynając przygodę z pisaniem od razu możemy określić swoją ulubioną dziedzinę.

SEO COPYWRITING – najważniejszy rodzaj copywritingu?

Zacznijmy od najpopularniejszego rodzaju copywritingu. Jest to SEO copywriting. Przejawia się on w pisaniu artykułów w oparciu o frazy kluczowe. Ich zadaniem jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google. Ten rodzaj tekstu nie zawsze będzie przyjazny odbiorcy ze względu na niską jakość merytoryczną. Zdarza się jednak, że copywriterzy doskonale łączą frazy kluczowe, dostarczając przy tym specjalistycznej wiedzy.

CONTENT COPYWRITING – co daje treść tego rodzaju?

Teksty tego rodzaju mają nieść realną korzyść odbiorcy. Muszą więc być napisane prostym, ale niosącym wartość językiem. Do content copywritingu zaliczymy wszelkiego rodzaju poradniki czy instrukcje. Pamiętajmy, że tekst z dobrą zawartością może być przy okazji przyjazny wyszukiwarkom.

SOCIAL MEDIA COPYWRITING – ciągle rozwijająca się forma copywritingu

Zyskuje coraz większą popularność. Polega na tworzeniu treści, które umieszczane będą na Facebooku, Instagramie, Twiterze czy innych platformach online. Copywriterzy dbający o uzupełnianie profili muszą dobrze przemyśleć strategię, którą obiorą. Jako, że social media mocno się rozwijają, treść musi być dopasowana do oczekiwań odbiorcy oraz obowiązujących trendów. Powinna być również krótka, bowiem użytkownicy chętniej patrzą, niż czytają.

E-MAIL COPYWRITING – krótko, zwięźle i na temat

E-mail to krótka forma kontaktu. E-mail copywriting również cechuje zwięzłość. Treści tego typu tworzone są na potrzeby e-maili czy newsletterów. Rzadko pełnią funkcję informacyjną. Częściej przekazują istotną wartość oraz zachęcają do szybkiej akcji, np. zrobienia zakupów ze zniżką 10 proc. obowiązującą do końca danego dnia. Prace tworzone na potrzeby e-mail copywritingu często są spersonalizowane.

COPYWRITING SPRZEDAŻOWY – czy rzeczywiście gwarantuje sprzedaż?

Ten rodzaj treści ma pozytywnie przedstawić dany produkt bądź usługę, a także zachęcić do ich sprzedaży. Copywriterzy pisząc teksty sprzedażowe skupiają się na właściwościach produktu i jego działaniu. Jeśli samo zaprezentowanie walorów danej rzeczy nie pomaga, stosuje się różne techniki manipulacyjne. Copywriting sprzed ażowy przyjmuje zarówno krótkie, jak i długie formy.

COPYWRITING SPECJALISTYCZNY – najbardziej czasochłonny rodzaj copywrtingu

Wymaga on największego nakładu pracy. Copywriter, aby napisać tekst specjalistyczny, często musi zgłębić posiadaną już na jakiś temat wiedzę. Zwykle wystarczy odwiedzenie kilku stron internetowych wybranej branży. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy copywriter musi skorzystać z zasobów biblioteki czy zapytać o poradę fachowca. Teksty techniczne muszą być wysokiej jakości, dlatego ich przygotowanie zajmuje bardzo dużo czasu.

CREATIVE COPYWRITING – wena to nie wszystko

Creative copywriter to osoba mocno pożądana w świecie copy. Cechuje ją pomysłowość, odwaga w realizowaniu szalonych pomysłów, a także nietuzinkowość. Dzieło tworzone przez copywritera piszącego w tej dziedzinie powinno być nieszablonowe i przygotowane z myślą o kliencie. Creative copywriting obejmuje zarówno treści internetowe, jak i dostępne w wersji namacalnej.

Czy to wszystkie rodzaje copywritingu?

To nie wszystkie rodzaje tekstów, które mogą stworzyć copywriterzy. Typów treści online jest znacznie więcej i raz po raz powstają nowe. Rozpoczynając swoją przygodę z copywritingiem możemy od razu określić, jaką formę tekstu chcemy pisać. Pamiętajmy również, że nikt nam nie zabroni być specem od wszystkiego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *